POZITIVNA REFORMA UPRAVLJANJA GRADOM ZAGREBOM
Agrameri - nezavisna lista
UVOD
Reforma upravljanja Gradom Zagrebom nužna je zbog postojećih izazova koji se očituju u pretjeranoj centralizaciji ovlasti gradonačelnika, neučinkovitosti u provođenju komunalnih aktivnosti te netransparentnom trošenju gradskog novca. Trenutačni model upravljanja Gradom dovodi do neravnomjernog razvoja pojedinih gradskih četvrti, frustracije građana sporim provođenjem projekata i osjećaja udaljenosti lokalne uprave od svakodnevnih potreba stanovnika.
Cilj ovog dokumenta je prezentirati prijedlog pozitivne reforme upravljanja Gradom Zagrebom kroz decentralizirani sustav koji će omogućiti građanima veću kontrolu nad razvojem vlastitih četvrti, efikasniju realizaciju komunalnih projekata i transparentnije upravljanje gradskim financijama.
ZAŠTO JE POTREBNA REFORMA UPRAVLJANJA GRADOM ZAGREBOM?
Reforma upravljanja ključna je iz razloga postojećeg centraliziranog modela, što uzrokuje kašnjenja u provođenju projekata poput obnove cesta ili uređenja parkova. Reforma je potrebna zbog nedovoljne transparentnosti u odlučivanju financiranja te sporih reakcija na stvarne potrebe građana.
PREDLOŽENI MODEL REFORME UPRAVLJANJA GRADOM ZAGREBOM
Predložena reforma upravljanja uključuje tri ključne razine:
-
Gradonačelnik – predstavlja Grad na međunarodnim konferencijama i koordinira sastanke skupštine.
-
Gradska skupština sastavljena od 17 izravno izabranih načelnika gradskih četvrti – načelnik četvrti izravno odgovara stanovnicima te četvrti za stanje lokalnih parkova i cesta.
-
Gradske četvrti i mjesni odbori – mjesni odbor mogao bi samostalno pokrenuti projekt obnove lokalnog dječjeg igrališta.
U novom modelu reforma upravljanja Gradom Zagrebom jasno smanjuje ovlasti gradonačelnika, čime se povećava autonomija gradskih četvrti i mjesnih odbora.
FINANCIJSKA DECENTRALIZACIJA KAO DIO REFORME UPRAVLJANJA GRADOM ZAGREBOM
Navedena reforma upravljanja uključuje financijsku decentralizaciju gdje se prihodi od poreza prikupljeni u svakoj četvrti, nakon odbijanja troškova nužnih centralnih službi, vraćaju izravno u četvrti prema utvrđenom udjelu. Gradska četvrt direktno ulaže svoj porezni prihod u uređenje lokalnih parkova i fasada. U okviru reforme, predviđa se i solidarni fond za slabije razvijene četvrti.
PREDNOSTI REFORME UPRAVLJANJA GRADOM ZAGREBOM ZA GRAĐANE
Predložena reforma upravljanja Gradom Zagrebom donosi:
-
Bržu provedbu komunalnih aktivnosti (npr. saniranje lokalnih cesta).
-
Ravnomjerniji razvoj Grada (npr. jednake mogućnosti za sve četvrti).
-
Uvid u transparentnost trošenja novca (npr. javni uvid u lokalne proračune).
-
Povećanu odgovornost lokalnih čelnika (npr. načelnici odgovorni za konkretne projekte).
-
Bolju komunikaciju građana i vlasti (npr. redoviti sastanci načelnika i građana).
OSIGURANJE PRAVNE PROVEDIVOSTI REFORME UPRAVLJANJA GRADOM ZAGREBOM
Implementacija reforme upravljanja zahtijeva izmjene Zakona o Gradu Zagrebu i lokalnim izborima kako bi se omogućio izravni izbor načelnika četvrti i jasno definirale financijske ovlasti lokalne razine. Potrebna je ustavna provjera reforme kako bi se osigurala puna usklađenost s načelima ustavnosti.
OPERATIVNA UČINKOVITOST REFORME UPRAVLJANJA GRADOM ZAGREBOM
Za učinkovitu provedbu reforme upravljanja nužno je:
-
Jasno definiranje nadležnosti (npr. razlika između održavanja lokalnih i glavnih prometnica).
-
Administrativno osnaživanje četvrti (npr. obuka lokalnih službenika).
-
Koordinacija među četvrtima (npr. zajednički sastanci načelnika).
-
Transparentnost financija (npr. objava lokalnih proračuna).
-
Pilot projekti reforme u odabranim četvrtima (npr. Trnje i Podsused).
USKLAĐENOST REFORME UPRAVLJANJA GRADOM ZAGREBOM S EUROPSKIM PRAKSAMA
Predložena reforma upravljanja u skladu je s praksama gradova poput Berlina, Londona i Pariza, gdje su lokalne vlasti autonomnije u provedbi projekata, što povećava učinkovitost i bliskost s građanima.
ZAKLJUČAK
Reforma upravljanja Gradom Zagrebom nužna je za moderniji, učinkovitiji i transparentniji Zagreb, gdje svaki građanin može uživati visoku kvalitetu života. Ova reforma osigurava brže reagiranje na potrebe stanovnika, ravnomjeran razvoj svih dijelova Grada i odgovorno upravljanje javnim novcem.
Ovaj prijedlog reforme jedinstven je prijedlog stranke Agrameri nezavisna lista kao i Program za sport.